2022.09.17__SUŁOSZOWA_OLKUSZ__24km

Pamiętacie, jak prawie miesiąc temu byliśmy przy TTC w Mysłowicach i mieliśmy przyjemność poznać sosnowieckie, Caminowe Łosie? My to spotkanie będziemy zawsze miło i z uśmiechem wspominać, zawłaszcza, że telefonicznie kontaktowaliśmy się od tego czasu wielokrotnie, przesyłając sobie pozdrowienia z różnych pielgrzymek i miejsc, w których wzajemnie bywaliśmy. W czasie naszego kilkugodzinnego spotkania i wspólnego wędrowania zagłębiowskim odcinkiem alternatywnej, Królewskiej Drogi św. Jakuba VIA REGIA, opowiedzieli nam między innymi, o księdzu z sosnowieckiej parafii św. Jacka, który raz w roku organizuje przejścia pielgrzymkowe. Zapowiedzieli, że jak będą coś na temat tegorocznego przejścia wiedzieć, to dadzą znać i być może znowu dane nam będzie się spotkać i wspólnie przemierzać jakubowe drogi i ścieżki.

Nie minęły dwa tygodnie gdy – najpierw na naszych telefonach, a później już w sieci, znaleźliśmy plakat (poniżej) – zapytali nas „czy jesteśmy nadal chętni na przejście caminowe z księdzem Pawłem ?”. Bez wahania poprosiliśmy o zapisanie nas na to wydarzenie. Tylko święty Jakub wie, czy będziemy dysponowali czasem by wziąć udział w całym tym, czteromiesięcznym wydarzeniu.

Ksiądz Paweł Gielec prowadzi kanał youtube „TU I TERAZ PODCAST”, który w pierwszym zdaniu ma jakby podtytuł : „Krótko o życiu i codzienności… O człowieku w drodze”. Mimo, że kapłan przeniósł się do parafii w Olkuszu, nie zapomniał o swoich, sosnowieckich pielgrzymach i planuje zorganizować cztery przejścia Drogą VIA REGIA, na odcinku z Sułoszowej do Sączowa.

Jako, że spotkanie miało miejsce na Rynku w Olkuszu, na początek czekał nas krótki przejazd busem, do miejscowości Sułoszowa. Po raz trzeci w naszej krótkiej, pielgrzymiej historii, znaleźliśmy się w tej małopolskiej wsi.

Parafia pw. Najświętszego Serca Pana Jezusa w Sułoszowej powstała, według przekazu Jana Długosza, w 1315 r. Pierwotna świątynia wzmiankowana była w 1325 r. Obecny kościół wybudowany został w latach 1933-1939, według projektu Stefana Szyllera, a budowę nadzorował Jan Sas-Zubrzycki. Uroczystego poświęcenia (konsekracji) świątyni 17 listopada 1941 r. dokonał biskup kielecki Czesław Kaczmarek. [https://parafiasuloszowa.pl/]

Dodamy w tym miejscu ciekawostkę :
Wieś Sułoszowa jest jedną z najdłuższych w Polsce „ulicówek” – czyli wsi o zwartej i rozciągniętej zabudowie po jednej lub po obu stronach drogi – rozciąga się na ok. 9 kilometrów (droga nr 773)

/zdjęcie z internetu/

Na drogę znakowaną żółtą muszelką i żółtymi strzałkami wyruszyliśmy w grupie ponad 30-osobowej. Odcinek do Przeginii towarzyszy nam częściej niż by się mogło wydawać. W trakcie innych pielgrzymek, właśnie ten fragment Królewskiej Drogi VIA REGIA jest tematem naszych opowieści. I dziś, dokładnie tak jak to często przekazujemy, przez kilkadziesiąt minut wędrowaliśmy widząc po lewej stronie zarys – raz mniejszy, raz większy – kościoła Zbawiciela i św. Jana Nepomucena w Przeginii.

Kiedy wchodziliśmy na kościelny dziedziniec, sięgnęliśmy głębiej do zakamarków naszej pamięci, do naszych caminowych szufladek. Gdy byliśmy tu we dwoje, nawiedziliśmy kościół dzięki Pani, przygotowującej wystrój przed mszą ślubną (księża w tym czasie byli w szpitalu), a kiedy doszliśmy z grupą klubową GKPC, to trafiliśmy akurat na uroczystość Pierwszej Komunii i do kościoła w ogóle nie zajrzeliśmy.

Dzisiaj dla odmiany, mogliśmy zobaczyć kościół tylko z zewnątrz, jedząc kanapki na przerwie posiłkowej.

„Pierwotny drewniany kościół powstał w latach 1325-1327 a obecny, murowany został wzniesiony w roku 1662”.
„Decyzją biskupa sosnowieckiego Adama Śmigielskiego SDB 23 września 2003 r. kościół podniesiony został do rangi sanktuarium.
Obiektem szczególnego kultu jest wizerunek Cierpiącego Chrystusa Miłosiernego.
Z jego historią związana jest legenda (przekazana w Trylogii Henryka Sienkiewicza) o rycerzu z dworu królewskiego z Sieniczna, który, biorąc udział w walce z Kozakami na Kresach, wszedł do płonącego kościoła i zauważył tam wizerunek Zbawiciela. Oczarowany wyrazem jego oczu rozbił szybę i wyciął szablą obraz. Opasał się płótnem i tak odbył całą kampanię wojenną. Gdy jego towarzysze broni polegli, swoje ocalenie przypisał cudownemu wizerunkowi. W dowód wdzięczności umieścił obraz w kaplicy rodzinnej w Sienicznie. Kiedy sława obrazu wzrosła w okolicy, na polecenie biskupa krakowskiego, malowidło w uroczystej procesji przeniesiono do kościoła parafialnego w Przegini.” [diecezja.sosnowiec.pl]

Przez mokre, od wczorajszego deszczu, pola, łąki i lasy, przez Zawadę doszliśmy do wsi Osiek (powiat olkuski, województwo małopolskie). Tu za zgodą organizatora postanowiliśmy odłączyć się na kilkanaście minut od grupy i zamiast iść szlakiem za wsią, poszliśmy centralnie przez wieś, do kościoła NMP Królowej Świata. Piękny kościół, którego wnętrze mogliśmy na szczęście zobaczyć zza szyby sprawił, że już krążą nam po głowie myśli, jak i kiedy tu wrócić, by wejść do jego wnętrza. To musimy sobie na spokojnie przemyśleć i poukładać. Wtedy opowiemy więcej na jego temat.

Prostopadłą drogą asfaltową wróciliśmy na szlak, gdzie po kilku minutach pojawili się nasi dzisiejsi współ-pielgrzymi i mogliśmy razem powędrować dalej, docelowo na olkuski Rynek i do Bazyliki św.  Andrzeja Apostoła. Po upamiętnieniu faktu dojścia grupowym zdjęciem, ksiądz zaprosił do salki w piwnicach plebanii, gdzie odbyła się po-pielgrzymkowa agapa.

Według Słownika Języka Polskiego :
agapa, agape
1. «wspólny posiłek o charakterze religijnym u pierwszych chrześcijan, obecnie u członków niektórych chrześcijańskich wspólnot religijnych»

Gorąca herbata, pyszny, upieczony chleb i cztery „odmiany” bigosu sprawiły, że każdy wyszedł z tej wędrówki zmęczony, najedzony ale i uśmiechnięty – zarówno na zewnątrz jak i w sercu.

Dziękujemy, że mogliśmy być częścią tej wędrówki i wierzymy, że nic nie stanie na przeszkodzie abyśmy ponownie – w Olkuszu – spotkali się z dzisiejszymi uczestnikami pielgrzymowania Drogą św. Jakuba a i być może nowymi osobami, chętnymi poznać, na czym polega caminowanie.