VIA REGIA 4 dzień … (boczny) MALCZYCE – JAŚKOWICE

Kolejna przygoda wędrówkowa oznakowana białą muszelką. Nikt nas nie zmuszał ale jednak, gdy pasują do całej koncepcji – trudno nie skorzystać. Tak więc dojechaliśmy do Malczyc.

Nie zdążyliśmy się rozpędzić z dworca kolejowego a już po prawej stronie stanęliśmy przy kościele pw. Niepokalanego Poczęcia NMP. Neogotycka świątynia wybudowana została w 1905 roku. Parafia we wsi Malczyce została obsadzona przez polskich kapłanów po zakończeniu styczniowo-lutowych działań wojennych w roku 1945. Pół roku później władzę nad świątynią przejęli Sowieci. Ołtarze zostały zdemolowane a w nawie głównej została wybudowana scena z desek. W kościele organizowano imprezy taneczne. Po trzech miesiącach świątynia została odzyskana i Sowieci zostali z niej usunięci. Od 6 stycznia 1946 roku do polskiej świątyni przybył polski ksiądz.

Wraz z ujściem Średzkiej Wody znowu spotkaliśmy Odrę. Wzdłuż tej pięknej rzeki szliśmy przez jej – prawie – dziewięciokilometrowy bieg.

Przez wieś Kwiatkowice, polami i łąkami doszliśmy do gminy Prochowice, której metryka sięga do średniowiecza, do roku 1217. Mieszkańcy w XIII wieku zajmowali się głównie rybołówstwem, myślistwem, rzemiosłem, hodowlą bydła i rolnictwem. W 1280 roku osada otrzymała prawa miejskie potwierdzone przez Bolka I Świdnickiego 13 lat później. Kościół św. Andrzeja, to nieużywana, zabytkowa świątynia, która dawniej była świątynią zamkową i znajduje się w pobliżu prochowickiego zamku. Został wzniesiony w końcu XV wieku w stylu gotyckim. Kilkakrotnie był przebudowywany np. w formie neogotyckiej. Do 1945 roku była to świątynia ewangelicka. Z ciekawostek warto dodać, że wewnątrz kościoła jak i na zewnątrz znajdują się zabytkowe płyty nagrobne m.in. z okresu lat 1527-1597.

Dwie kolejne godziny pielgrzymkowego wędrowania to pola, łąki i lasy. Takimi to okolicznościami przyrody doszliśmy do Jaśkowic Legnickich i Jeziora Jaśkowickiego. Malownicze widoki tylko na chwilę nas zatrzymały, bo trzeba było się udać na dworzec kolejowy by nie przegapić pociągu, który  po raz kolejny w tym miesiącu odwiózł nad do Legnicy.